onsdag 5 januari 2011

Hur man firar...

Trettondagsafton?

Det låter underbart! Det låter Bal, och Klänning och Smala glas med goda drycker i... (hur många engelska serier har jag sett?) Kanske eventuellt nån darrande barrande gran.. Och små kristallglas med ännu godare grejer i. Trettondagsafton... det låter så .. skamlöst .. på nåt sätt. Befriat (onyktert) men välklätt. Och det låter som att det är afton när man dansar en från början stel dans med färdiga steg lite svajigt. Och att man har en bra hår-dag. Alla har vita tänder. Juvelerna glittrar lite för mycket men vad gör det oäkta intrycket, orkestern är ju levande.

En annan Trettondagsafton. Det är alltså afton trots att jag var på jobbet till nästan fem. Vilken annan afton är man det. Alla svarade i telefon. Alla var alltså på sina jobb. Sen gick jag till systemet och såg en väktare hämta en kvinna som gick liksom på trekvarten, men hon försökte se ut som det var lodrät. Varför kan hon inte bara få köpa sina öl. Sen fiskaffären.  Så bussen hem. Plogbilen hade gjort sitt jobb väl - lilla bilen var inplogad.

Min Trettondagsafton kulminerade sen med fantastiskt god rödspätta och en Partypopper. Det blev nästan som i fantasin...fast en annan.

Slutsats; Partypopper kan göra alla aftnar speciella, speciellt trettondags.


I morron är det Trettondagen. En röd dag. Jobbet är stängt.. vi firar att de tre vise männen kom igår. Vad krävs av en, en sån dag.

Egentligen.

Inget, jag vet...det är en retorisk fråga.

1 kommentar:

  1. ...jag tror på guld rökelse och myrra samt tre magiker som kommer och knackar på - rätt va det är ... vore lite skojsigt som trettondagsaftonsfirande - en ny tradition - alla ska trolla 13 dagar efter jul - kanske guld såhär när plånboken ekar tom efter julen...

    SvaraRadera